Wychowanie przedszkolne sprzyja stwarzaniu wielu sytuacji wspierających wszystkie sfery rozwoju dziecka. Nauczyciele bezustannie poszukują rozwiązań wszechstronnej stymulacji dziecka. Dzieci w wieku przedszkolnym wymagają niezwykle elastycznego i uważnego podejścia w procesie kształcenia.
Dbałość o wsparcie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka w celu przygotowania do przyszłej edukacji szkolnej może przejawiać się poprzez organizację polisensorycznej aktywności plastycznej w przedszkolu. Wsparcie integracji sensorycznej jest zadaniem przedszkola, stąd zajęcia uwzględniające plastyczną polisensoryczną aktywność dzieci realizują to zadanie, wskazując jednocześnie rodzicom drogę do zaspakajania potrzeb rozwojowych przedszkolaków.
Przebieg zajęć
Ogólnorozwojowe zajęcia z wykorzystaniem polisensorycznej aktywności plastycznej w sposób szczególny zapewniają możliwość współdziałania wszystkich członków grupy przedszkolnej. Mogą być również prowadzone indywidualnie, np. w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Inną propozycję stanowi wykorzystanie tych zajęć podczas warsztatów dla rodziców bądź jako stałego elementu zajęć grupowych z rodziną. Jedyny warunek to zabezpieczenie sali przed powstałymi zanieczyszczeniami. Uczestnicy zajęć, bez względu na wiek, muszą być przygotowani na pobrudzenie nie tylko dłoni, ale i całej garderoby, wobec czego korzystniejsze jest włożenie odpowiednich ubrań. Przebieg zajęć ma postać dowolną z elementami kierowania.
Zajęcia opierają się na swobodnym działaniu uczestników podczas przekształcania mas plastycznych z podanych materiałów na podstawie instrukcji prowadzącego. Uczestnicy sami mogą podejmować decyzję, w jaki sposób wykorzystają dane tworzywo. Instruktor plastyki sensorycznej może udzielać rad, wskazówek, w jaki sposób oddziaływać na masy. Dodatkowo może proponować zabawy muzyczno-ruchowe, które zapewnią aktywne eksplorowanie mas plastycznych. Same masy powinny być wykonane z substancji spożywczych, aby zapobiec ryzyku spożycia niejadalnego produktu, ale przede wszystkim ma to na celu wzbudzanie zainteresowania dziecka otoczeniem, a także umożliwia przeniesienie wybranych elementów zajęć na czas wolny w domu.
Zajęcia plastyki sensorycznej nastawione są na wzbudzanie spontanicznej aktywności wszystkich uczestników. Przebieg spotkania opiera się na powitaniu, zaprezentowaniu uczestnikom materiałów plastycznych i zachęceniu do łączenia ich, przekształcania, rozprowadzania na podłożu. Dodatkowo prowadzący może zaproponować wykonywanie ruchu w połączeniu z piosenką, wprowadzić grę, zachęcić do wspólnego tworzenia. Każdy z uczestników może modyfikować przebieg zajęć, jeżeli zostanie to ogłoszone i uwzględnione przez wszystkich członków grupy. Obecni na sali opiekunowie mogą towarzyszyć dzieciom, wspierać je w działaniu, ale też być zaangażowanymi uczestnikami zajęć. Zajęcia kończą się podsumowaniem przez instruktora wykonanej pracy, rytualną piosenką oraz porządkowaniem sali.
Konieczność polisensorycznej stymulacji rozwoju dziecka
Dzieci wychowują się dziś w różnych warunkach, najczęściej korzystnych dla ich rozwoju. Zdarza się jednak, że otoczenie nieświadomie ogranicza możliwości dziecka bądź dostarcza mu zbyt wielu bodźców. Obserwuje się konieczność wzmacniania u wielu dzieci możliwości samoregulacji zachowania. Istnieje liczna grupa dzieci z trudnościami w koncentracji uwagi, nadmiernie pobudzonych ruchowo czy demonstrujących nieprawidłowe procesy integracji sensorycznej.
Wiele dzieci ma trudności z koordynacją ruchową czy wzrokowo-ruchową. Styl życia dodatkowo ogranicza rozwój dzieci. Zbyt wiele czasu spędzają one w pomieszczeniach, w pozycji siedzącej. Pozbawia je to naturalnych okazji do aktywności ruchowej, zdobywania doświadczeń polisensorycznych. Zdarza się, że jedynie podczas pobytu w przedszkolu dzieci korzystają z wyposażenia placów zabaw, poznają różne faktury, smaki i wykonują wiele
zadań manualnych, plastycznych.
Aktywność plastyczna a wspieranie rozwoju dziecka
Prace plastyczne dziecka odzwierciedlają to, w jaki sposób postrzega ono i odczuwa siebie, swoje otoczenie. Za pomocą obrazu dzieci ukazują swoje przeżycia, sytuacje, w których brały udział, lęki. Prace plastyczne dzieci stanowią środek wyrazu myśli i uczuć. Rolą dorosłego jest umożliwienie dziecku działania, zorganizowanie sprzętów i otoczenia, a jeszcze ważniejszą sprawą jest zbudowanie atmosfery sprzyjającej kreatywnemu działaniu. Poznawanie i stosowanie różnorodnych technik plastycznych wzbogaca wszystkie sfery rozwojowe dziecka, również ciekawość poznawczą.
Rozwój motoryczny dziecka i jego potrzeba bycia sprawcą zachęcają do zdobywania wiedzy o otaczającym świecie. Dziecko dąży do zrozumienia praw rządzących światem, poszukuje związków przyczynowo-skutkowych, eksperymentuje, wykorzystując różne materiały i mechanizmy. Masy i inne środki wykorzystywane w trakcie plastyki sensorycznej mają wszelkie potrzebne atrybuty do stymulowani...